Jako jedyni reprezentujemy w Polsce wiodącego producenta systemów pomiarowych – LK Metrology. Od wielu lat z sukcesem sprzedajemy współrzędnościowe maszyny pomiarowe CMM ALTERA tej firmy.
Dostarczone przez nas systemy i oprogramowanie pomiarowe przenoszą na najwyższy poziom kontrolę jakości w wielu branżach przemysłu, wszędzie tam, gdzie nie ma kompromisu w kwestii jakości, a rozwój produktu jest priorytetem. Również w branży samochodowej mamy wielu zadowolonych klientów i dlatego dzisiaj dzielimy się studium przypadku dotyczącym kontroli jakości w branży automotive przy produkcji nowego modelu wyjątkowego samochodu Lotus Emira – projektem wykonanym przez LK Metrology w fabryce Lotus w Norfolk w Anglii.
Nie tylko dla fanów motoryzacji...
Od czasu zbudowania pierwszego samochodu w 1948 roku Lotus jest niekwestionowanym liderem branży motoryzacyjnej w zakresie projektowania, produkcji, wysokich osiągów i legendarnych sukcesów na torach wyścigowych – 6 zdobytych przez Lotusa tytułów mistrzowskich kierowców i 7 tytułów mistrzowskich konstruktorów Formuły 1 zdeterminowało rozwój tego sportu.
To właśnie Lotusem Esprit jeździł w latach 70 XX wieku sam agent 007 James Bond!
Najnowszy samochód sportowy Lotus Emira zawdzięcza swoją wyjątkowość m.in. ulepszeniu kontroli jakości w fabryce w Norfolk w Anglii.
Spotkanie tradycji z nowoczesnością
Projekt wykonany przez LK Metrology z Lotusem obejmuje inwestycję w 5-osiową dwuramienną współrzędnościową maszynę pomiarową CMM HC-90TR firmy LK Metrology. Ta w pełni zautomatyzowana, wieloczujnikowa komórka kontrolna zapewnia bezkontaktową kontrolę wymiarów i geometrii przy zachowaniu prędkości linii produkcyjnej, umożliwiając kontrolę jakości w czasie rzeczywistym i 100% pewność jakości samochodu.
Zainstalowana maszyna współrzędnościowa jest wmontowana na głębokość metra w posadzkę, na specjalnym fundamencie. Samochód do kontroli przewożony jest na zautomatyzowanym pojeździe bez konieczności stosowania jakichkolwiek urządzeń podnoszących.
Maszyna ma nominalną objętość pomiarową 6,3 m x 1,6 m x 2,5 m, co wystarcza, aby pomieścić całą karoserię samochodu. Zaawansowane, trójlaserowe skanery krzyżowe umieszczone na ramionach umożliwiają automatyczny pomiar cech po obu stronach powstającego Lotusa Emira jednocześnie.
Maszyna LK HC-90 łączy wysoką wydajność mostowej maszyny CMM z elastycznością konfiguracji poziomego ramienia, szeroko stosowanej w zakładach produkcji pojazdów i jest obecnie najdokładniejszą na świecie maszyną CMM z poziomym ramieniem, zdolną do wykonywania pomiarów z dokładnością objętościową 10,0 μm + L/200 i z powtarzalnością 6 μm.
W porównaniu z tradycyjnymi metodami kontroli jakości korzyści są nie do przecenienia. Te ręcznie budowane i wykonane z zaawansowanych technologicznie, nowoczesnych paneli kompozytowych samochody sportowe, dzięki szybkiemu pozyskiwaniu chmur punktów oraz digitalizacji pomiaru i kontroli przez LK CMM HC-90TR są nie tylko piękne, ale niezawodne.
Dotychczas podwozia były poddawane pomiarom przy linii produkcyjnej na ręcznej maszynie współrzędnościowej z ramieniem wyposażonym w sondę dotykową. Mniejsza liczba cech była sprawdzana w czasie do pięciu godzin na zazwyczaj jednym na kilkadziesiąt podwozi, które musiały być wycofane z linii produkcyjnej i ponownie wstawione po zakończeniu kontroli jakości. Ryzyko błędu istniało więc także z powodu konieczności zmiany położenia samochodu podczas kontroli. Co gorsza, każdy z niesprawdzonych wózków pomiędzy próbkami mógł być poza tolerancją, co prowadziło do czasochłonnych i kosztownych przeróbek w dalszej części linii produkcyjnej.
Zapraszamy do obejrzenia filmu, do zapoznania się z pełnym opisem tego spektakularnego projektu na stronie naszego partnera LK Metrology i do kontaktu z nami w każdej sprawie dotyczącej kontroli jakości, metrologii i badań nieniszczących nie tylko w branży automotive.