Wzrost znaczenia transportu szynowego wydaje się przesądzony. Wszystkie badania i prognozy wskazują na fakt, że jest to najbardziej ekologiczny, najszybszy i najbezpieczniejszy rodzaj transportu. Ślad węglowy pozostawiany podczas podróży pociągiem, metrem czy tramwajem jest niewspółmiernie niski w porównaniu z tym, jaki pozostawia podróż samochodem. To ten właśnie rodzaj transportu w przyszłości wybierać będą coraz bardziej świadomi pasażerowie i przewoźnicy.
Dla producentów i operatorów branż związanych z pojazdami szynowymi oznacza to coraz większe wyzwanie, aby przy wzroście ruchu zapewniać najwyższy poziom bezpieczeństwa podróży i transportu. Równolegle ze wzrostem znaczenia branży zwiększa się zapotrzebowanie na niezawodne systemy kontroli jakości dedykowane wielkogabarytowym elementom takim jak lokomotywy i wagony.
Bezpieczeństwo przede wszystkim!
Diagnostyka techniczna pojazdów szynowych jest niezbędnym elementem, koniecznym do zapewnienia bezpieczeństwa jazdy pasażerów. Niezależnie od tego, czy chodzi o wózki do tramwajów, lokomotyw, wagonów pasażerskich czy szybkich zespołów trakcyjnych – bezpieczeństwo i wyśrubowane normy są standardem.
Kontrola jakości geometrii dotyczy w takim samym stopniu taboru kolejowego, jak tzw. lekkich pojazdów szynowych jak tramwaj czy metro. Normy są wyśrubowane zarówno na etapie produkcji nowych lokomotyw i wagonów, jak i przy regularnych przeglądach taboru, a nawet przy przeglądach i remontach jednostek powypadkowych.
Celem jest określenie aktualnego stanu technicznego pojazdów, zbadanie zgodności geometrii z dokumentacją, aby realizować odpowiedni zakres obsługi i umożliwiać dalsze niezawodne użytkowanie taboru. Stan techniczny pojazdu to jego struktura, wymiary i parametry oraz prawidłowo działające podzespoły.
Wykonywane przez nas regularnie, na zlecenie naszych klientów, badania diagnostyczne lokomotyw i wagonów pozwalają określić ich aktualny stan techniczny w miejscu serwisowania bez konieczności demontażu obiektu lub podczas częściowego demontażu podzespołów. Posiadane doświadczenie i referencje pozwalają nam stwierdzić, że staliśmy się ekspertami w pomiarach lokomotyw i pojazdów szynowych.
Przy pomiarach podzespołów taboru kolejowego w takim samym stopniu istotna jest kwestia gabarytu mierzonych elementów, jak potrzeba pomiaru dużej ilości punktów, które często są umieszczone w trudnodostępnych miejscach. Ramy podwozia z 3 osiami mogą mieć długość do 7 metrów i więcej, ilość trudno dostępnych charakterystyk do pomiaru to nawet 30 i więcej dla jednego elementu.
W praktyce przekłada się to zarówno na czas, jak i wymaganą dokładność pomiarów. Jest więc jasne, że strategia weryfikacji geometrii pojazdów musi nadążać za specyficznymi wymaganiami.
Kontrola jakości pojazdów szynowych– laser tracker
Laser tracker firmy API jest systemem pomiarowym, który pozwala określić geometrię wielkogabarytowych detali przy zachowaniu metrologicznej dokładności i spójności danych uzyskanych z pomiaru kilku obszarów danego podzespołu. Optymalny czas kontroli geometrii lokomotywy uzyskujemy dzięki temu, że do obsługi urządzenia wymagana jest tylko jedna osoba oraz nie ma konieczności transportu mierzonego obiektu na warsztat – pomiary wykonamy w wyznaczonym przez klienta miejscu dzięki mobilności urządzenia.
Ponadto dane pomiarowe są przechowywane w pamięci komputera, co daje możliwość archiwizacji danych czy późniejszej ewentualnej dodatkowej analizy wyników.
Wykorzystanie Laser Trackera RADIAN ustanawia nowe standardy kontroli jakości pojazdów szynowych – geometria i mocowania ram podwozia są już od wielu lat z powodzeniem mierzone przy użyciu rozwiązań pomiarowych API.
Pomiary trudno dostępnych punktów są zawsze szczególnym wyzwaniem i najczęściej wykluczają zastosowanie innych przenośnych systemów pomiarowych. Przykładowo nawet ramiona pomiarowe często nie radzą sobie z określonymi w specyfikacji klienta punktami pomiarowymi np. ze względu na głębokość, gabaryt czy oczekiwaną dokładność pomiaru.
Nasze usługi, jak i dostarczone przez nas systemy i oprogramowanie pomiarowe gwarantują najwyższy poziom kontroli jakości wszędzie tam, gdzie nie ma kompromisu w kwestii bezpieczeństwa, a rozwój produktu jest priorytetem.
Sonda vProbe - zmierz to co głęboko ukryte
Kontrola jakości pojazdów szynowych to pomiary, gdzie wykorzystujemy także możliwości sondy vProbe produkcji API Metrology.
Ten ręczny, lekki i bezprzewodowy czujnik umożliwia kontrolę położenia głęboko osadzonych otworów lub ukrytych punktów w przypadku dużych, złożonych części.
Dzięki podwójnemu umiejscowieniu końcówki pomiarowej i jej różnym długościom (z wydłużeniem do 500 mm) możliwy jest szybki i wygodny pomiar punktów podwozia, znajdujących się niejednokrotnie w trudno dostępnych miejscach np. we wnękach i zagłębieniach.
W wielu przypadkach sonda jest jedynym rozwiązaniem na problematyczne i trudne pomiary.
Doświadczenie procentuje
Stosowane przez nas rozwiązania, nasze wieloletnie doświadczenie, a także kompetencje inżynierów przy wykorzystaniu Laser trackera Radian gwarantują dokładność i szybkość pomiarów, oszczędność czasu i optymalizację procesu kontroli jakości. Elastyczność i niezawodność procesu aż do końcowego pomiaru ram podwozia jest ważna dla nas tak samo jak dla naszych klientów.
Trackery laserowe, niewątpliwie zapewniają najlepszą możliwą jakość pomiaru. Wielu klientów decyduje się na zastosowanie w swojej pracy tych urządzeń ze względu na kompromis ceny do korzyści jakie mogą uzyskać z mniejszej liczby reklamacji. Pomiary, które wykonujemy za pomocą LT Radian są więc optymalnym rozwiązaniem dla klientów.
Zainteresowanych niezawodnymi, szybkimi i zautomatyzowanymi pomiarami zapraszamy do zapoznania się z Case Study naszego dostawcy API Metrology ze współpracy z firmą Siemens w Graz.
Nie tylko dla fanów kolejnictwa...
Zapraszamy do obejrzenia filmu opowiadającego jak pomiary laser trackerem Radian API Metrology i współpraca ze Steam Railroading Institute pomogły w odnowieniu zabytkowej lokomotywy parowej „The North Pole Express” i zapraszamy do kontaktu z nami w każdej sprawie dotyczącej kontroli jakości, metrologii i badań nieniszczących nie tylko w branży pojazdów szynowych.